Assisi és Alverna – ferences zarándoklat busszal

7 nap

Assisi Szent Ferenc élete utolsó évéhez számos olyan történés fűződik, amelyeknek hatása, ma – 800 évvel később – is tapinható: ekkor állította össze meg a – ma is hatályos – ferences regulát, ekkor rendezte be az első élő betlehemi jelenetet Greccióban, ekkor kapta meg Krisztus sebeit, a stigmákat Alvernán és ekkor írta a világ egyik leghíresebb költeményét, a Naphimnuszt.

A 800 éves jubileumokról a ferences család – illetve a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány – számos tevékenységgel megemlékezik, köztük több Assisibe és környékére vezető zarándoklattal is. Ez az egyik ilyen jubileumi zarándoklat.

Ferenc alighanem a világ legismertebb szentje, sőt talán egyik legismertebb embere: bejárta egész Itáliát, és még a Közel-Keletre is eljutott, lelkesítő prédikációi hatására ezrek fordítottak hátat addigi világias életüknek, hogy Krisztust kövessék és a Ferenc által hirdetett radikális szegénységben – és derűben – éljenek boldogan.

Az általa vagy a nyomán alapított szerzetesrendek (ferencesek, minoriták, kapucinusok, klarisszák stb.) nyolcszáz évvel később, ma is a legjelentősebbek közé tartoznak, őt már életében szentként tisztelték, halála után pedig majdnem rekordgyorsasággal – alig két év alatt – szentté avatták, irodalmi művek, filmek tucatjai készültek életéről, Olaszország, Umbria, az állatok, a költők, a kereskedők, a környezetvédők és a kiscserkészek védőszentje, és 2013 tavaszán, megválasztásakor az ő nevét vette fel az argentin jezsuita érsek, Jorge Mario Bergoglio, vagyis Ferenc pápa.

Mi a titka Szent Ferencnek?

Ennek eredünk nyomába életének és működésének néhány fontos helyét végigjárva, életeseményeit felidézve. A zarándoklat végén remélhetőleg mindannyian magunkkal hozzuk a ferenci lelkület egy kis részét, hogy mindennapjainkban is tanúságot tehessünk az általa képviselt radikális egyszerűségről és szeretetről.

Hírlevél-feliratkozás:

Elfogadom az adatvédelmi irányelveket

Adatok

• 7 nap / 6 éjszaka
  • 2024. június 3–9. (hétfő–vasárnap)
  • Budapest–Padova–La Verna–Assisi–Padova–Budapest
  • Különbusz
  • 1-2 km assisi városi séta. Választható: 7 km a Carceri-remeteségig
  • Zarándokszállásokon és egyszerű szállodákban kétágyas, saját fürdőszobás szobákban
  • Reggeli és vacsora (félpanzió)
  • A zarándoklat legalább 35 fő esetén indul el.
  • Kardos Csongor OFM ferences szerzetes
  • 339 000 Ft
  • Babos Gábor +36 76 800 930

Fénypontok

1. nap: Budapesttől Padova környékéig buszozunk, az éjszakát a Szent Antal-bazilika melletti zarándokházban töltjük
  2. nap: Továbbgurulunk Alvernára, délután a kegyhellyel ismerkedünk
  3. nap: egész nap Alvernán: bekapcsolódunk a ferences közösség szertartásaiba, elcsöndesülünk az erdőben
  4. nap: továbbmegyünk Assisibe, meglátogatjuk a Porziuncola-kápolnát a hatalmas Santa Maria degli Angeli-bazilikában
  5. nap: Assisi (Szent Ferenc-bazilika, Szent Klára-bazilika, San Damiano, Chiesa Nuova és más gyönyörűségek)
  6. nap: elindulunk észak felé, az éjszakát újra Padovában töltjük
  7. nap: hazaérkezünk Budapestre

Zarándoklatunk legszebb pontjai

• Assisi: Santa Maria degli Angeli bazilika és a Porziuncola kápolna, Szent Ferenc-bazilika, Szent Klára-bazilika, San Damiano-templom és -kolostor
  • La Verna (Alverna): Ferenc kedves hegye, ahol megkapta a stigmákat
  • Páduai Szent Antal-bazilika (Padova)

Napról napra

1. nap (hétfő) :
Budapest–Padova

Buszunk reggel 6-kor indul Budapestről a Déli pályaudvarról; útközben fel lehet szállni a buszra az M7 autópálya mentén Székesfehérvárnál, Balaronlellénél és Nagykanizsánál.

Padovában meglátogatjuk Szent Antalt a neki szentelt bazilikában, részt veszünk egy magyar szentmisén, majd a vacsorát követően nyugovóra hajtjuk fejünket a bazilika melletti zarándokszálláson.

2. nap (kedd) :
Padova–La Verna

Reggeli után folytatjuk utunkat, és dél körül érkezünk a Verna-hegyre (Monte della Verna, magyarosan Alverna), ahol a következő két napot töltjük.

Elfoglaljuk szállásunkat a vincés nővérek vendégházában, majd felsétálunk a kegyhelyhez (~1 km és 150 m szintkülönbség): meglátogatjuk Alverna jellegzetes pontjait a templomoktól Ferenc sziklahasadékán és „ágyán” keresztül egészen a stigmatizáció kápolnájáig. Délután 3-kor bekapcsolódunk a napi körmenetbe, valamint részt veszünk egy magyar szentmisén is.

3. nap (szerda) :
La Verna / Alverna

A mai napunkat teljes egészében Alvernán töltjük, és így sietség nélkül átélhetjük a hegy és az erdő csöndjét és magányát, és így talán megérthetjük, miért szeretett Ferenc is ide visszatérni.

A mindennapi magyar szentmisénk és az előző napról már ismert délutáni körmeneten kívül bőséges időnk lesz csöndben lenni, imádkozni, elmélkedni, felkeresni a kegyhely számunkra legtöbbet üzenő részeit vagy éppen kegytárgyakat vásárolni, és akár egy pár kilométeres kirándulást is tehetünk a helyet körülvevő roppant bükkerdőben, hogy testünk-lelkünk kitisztuljon az erős hegyi levegőn (1100 m magasan járunk).

4. nap (csütörtök) :
La Verna – Assisi

Reggel búcsút intünk a hegy és az erdő magányának, és Toszkánából továbbgurulunk Umbriába, Assisibe (alig két órányi buszút). Szállásunk a város alatti Santa Maria degli Angeliben lesz a kicsiny Porziuncola-kápolnát magában foglaló hatalmas Angyalos Boldogasszony-bazilika közelében.

Miután elhelyezkedtünk, átsétálunk a bazilikába, ahol egy ferences testvér fogad minket és mesél az itteni ferences életről, majd az egyik kápolnában részt veszünk egy magyar nyelvű szentmisén.

Fakultatív programként késő délután a kalandvágyóbbak újra felszállhatnak a különbuszunkra, hogy tegyenek egy romantikus sétát a szomszédos Spellóban (esetleg Treviben).

5. nap (péntek) :
Assisi

A napunkat a Szent Ferenc-bazilikában kezdjük, ahol helyben élő – remélhetőleg egy magyar – testvér körbevezet minket, majd az egyik kápolnában részt veszünk egy magyar szentmisén. Miután imádkoztunk Ferenc sírjánál és megcsodáltuk Cimabue, Giotto és megannyi más középkori mester freskóit, nekiindulunk a városnak.

Útba ejtjük az egykori székesegyházat, ahol egy kortárs szent, pontosabban boldog, Carlo Acutis nyugszik, megnézzük Ferenc szülőházát, a Szent Klára-bazilikát, a San Rufino-székesegyházat, és a San Damiano-kolostort és templomot. Késő délután néhány órányi szabadidőnk is lesz, amikor az edzettebbek kisétálhatnak például a Carceri-remeteséghez, ahol Ferenc szívesen időzött, amikor elege lett a városi nyüzsgésből (oda-vissza kb. 7 km és 400 m emelkedő [oda], illetve lejtő [vissza]).

6. nap (szombat) :
Assisi–Padova

Délelőtt még beköszönhetünk a Porziuncolába, majd buszra szállunk, és Padova felé vesszük az irányt. Az út mindössze nagyjából 5 óra, ezért még időben érkezünk ahhoz, hogy a bazilikában vehessünk részt egy magyar nyelvű szentmisén, majd sétálunk egyet a városban, vacsorázunk és nyugovóra térünk.

7. nap (vasárnap) :
Padova–Budapest

Egész nap utazunk hazafelé, előreláthatóan kora este érkezünk Budapestre.

Utazási csomag

Az utazási csomag tartalmazza az alábbiakat

• utazás különbusszal
  • szállás egyszerű szállodákban, kétágyas, saját fürdőszobás szobákban
  • reggeli és vacsora (félpanzió)
  • betegség-, baleset- és poggyászbiztosítás
  • csoportvezetés, idegenvezetés és szükség szerint tolmácsolás
  • magyar nyelvű szentmisék és lelki vezetés

Az utazási csomagban nincs benne az, ami fent nem szerepel, például:

• ebéd
  • útlemondási vagy sztornóbiztosítás
  • utazás a buszra szállás helyszínéig, illetve a visszaútnál a busztól hazáig
  • személyes kiadások (képeslap, kávé, emléktárgyak)

GYIK (gyakran ismétlődő kérdések)

Milyen időjárásra számíthatunk?

Június Olaszországban nyár, mint idehaza, tehát meleg időre készüljünk. Mindazonáltal estére még lehűlhet az idő, tehát hozzunk magunkkal melegebb ruházatot is.

A tényleges időjárás azonban csupán pár napra jelezhető előre, így az indulást megelőző napon érdemes vetni egy pillantást egy helyi időjárás-előrejelző honlapra.

Hogyan tudok szavazni?

2024. június 9-én, vasárnap tartják az európai parlamenti és az önkormányzati választásokat.

Urnazárás 19 órakor van, amikorra buszunk valószínűleg eléri Budapestet, de erre garanciát nem tudunk adni.

Aki mindenképpen szavazni akar, és biztosra akar menni, az átjelentkezhet, például Nagykanizsára, ahová szinte egészen biztosan elérünk kora délután. Ilyenkor a szavazás helyétől természetesen önállóan folytatja az útját.

Átjelentkezni legkorábban a választások hivatalos kiírását követően és legkésőbb a választást megelőző 9. napig (vagyis május 31-ig) lehet.

További információkat talál az átjelentkezésről a Nemzeti Választási Iroda honlapján. Az átjelentkezést ügyfélkapuval online módon is megoldhatja a magyarorszag.hu weboldalon.

Biztosítás, poggyász, cipő…

Sok információ megtalálható a GYIK (gyakran ismétlődő kérdések) oldalon.

Ha további kérdése van, örömmel állunk rendelkezésére telefonon vagy e-mailen (például a lap alján lévő kapcsolatfelvételi űrlapon).