Toszkánától Rómáig: gyalogos zarándoklat a Via Francigenán

8 nap

„ROMA EST PATRIA OMNIUM FUITQUE”
Róma mindannyiunk közös hazája

Lászai János kanonok sírfelirata (1523)
a római Santo Stefano Rotondo templomban

Toszkána és Lazio tartomány dombjai, Róma – sokunk „bakancslistáján” szerepelnek. Ezen a zarándoklaton olyan nézőpontból ismerhetjük meg a világ talán legszebb vidékét, amilyen magyaroknak ritkán adatik meg: egy hétig gyalogolunk észak felől, Toszkána és Lazio tartomány határvidékétől Róma szívéig, a Szent Péter bazilikáig.

Gyaloglás közben van időnk. Van időnk pihenni. Van időnk gyönyörködni a varázslatos olasz tájban, a dombokban, a ciprusokban. Van időnk megállni az ezredéves városkák főterén. És van időnk önmagunkra, van időnk kérdéseket feltenni, és a kérdéseinkre választ találni. És talán van időnk arra is, hogy meghalljuk azt, aki teremtett…

Érdeklik az előző szakaszok is? Koppintson:

Hasonló zarándoklatunk:

Hírlevél-feliratkozás:

Elfogadom az adatvédelmi irányelveket

• 8 nap / 7 éjszaka
  • 2024. áprlis 27–május 4. (szombat–szombat)
  • Budapest–Róma–Montefiascone–Viterbo–Róma–Budapest
  • Budapest–Róma oda-vissza repülőgép (fapados légitársaság), Ciampino repülőtér–Montefiascone és Róma–Ciampino repülőtér különbusz, Rómán belül tömegközlekedés
  • 125 km (~21 km/nap)
  • Kolostorok, egyszerű és kényelmesebb zarándokszállások
  • 5 vacsora és 6 reggeli
  • 1 db legfeljebb 10 kg tömegű repülőgépre feladott poggyász. A gyaloglás során a csomagot egy autó szállítja.
  • A zarándoklat legalább 10 jelentkező esetén valósul meg.
  • 565.000
  • Babos Gábor: +36 76 800-930

Áttekintés

Utunk, a Via Francigena utolsó szakasza, ahol az út elhagyja Toszkánát és belép az ősi Latiumba, a mai Lazio tartományba.

Gyaloglásunk a Bolsenai-tóhoz közeli Montefiasconéból indul. Innen dél felé haladva érjük el a több mint 2500 éves megyeszékhelyt, Viterbót. A továbbiakban Rómáig magyarok számára kevésbé ismert, apró, gyakran etruszk eredetű festői olasz kisvárosokat érintünk, míg végül megérkezünk a majd’ 3 millió lakosú Örök Városba, ahová minden út – a mi utunk is – vezet.

Zarándoklatunk legszebb pontjai

• Montefiascone, a pápák és remek vörösborok városa, panoráma a Bolsenai-tóra
  • a Via Cassia, a rómaiak által épített, máig használt köves út
  • Viterbo: székesegyház és a pápák palotája
  • Capranica és Sutri, etruszk eredetű városok
  • Róma, és
  • „állandó kísérőnk”, a gyönyörű közép-olasz dombvidék

Fel ⇧

Napról napra

Repülőgépünk előrelátatólag szombaton 7:20-kor száll fel a Budapest Liszt Ferenc Repülőtérről és 9-kor száll le Rómában, ahonnan tömegközlekedéssel megyünk tovább Montefiasconéba. Itt csomagunkat letesszük szállásunkon, a Szent Péter monostorban a bencés nővéreknél, majd teszünk egy sétát a városban: megcsodáljuk a lenyűgöző kupolájú székesegyházat, a pápák egykori palotáját és a Bolsenai-tó panorámáját, valamint megmártózunk egy igazi olasz kisváros középkori hangulatában. Vacsoránkat a nővéreknél költjük el.

2. nap (vasárnap) :
Montefiascone–Viterbo

Távolság: 18 km | Emelkedés: 125 m, lejtés: 414 m

Utunk első szakasza végig lejt: eleinte meredeken, később enyhébben, az út második fele pedig már inkább sík területen vezet. Montefiasconéból leereszkedve először lépünk rá a 2000 éves Via Cassiára, amelyet a következő napokban számtalanszor érintünk még. A rómaiak által lerakott nagy köveken ma gyakran autók járnak.

Ebédünket valószínűleg egy magányos ház mellett egy gyönyörű panorámával megáldott piknikezőasztalnál fogyasztjuk el. Viterbo elővárosait átvészelve beérünk a városba, amely Olaszroszágban – Lucca mellett – a legépebben megmaradt középkori városfallal büszkélkedhet, és a középkorban gyakran Róma helyett a pápák székvárosa volt. Viterbo számos templommal büszkélkedhet, közülük az egyikben fogunk részt venni vasárnap esti szentmisén.

Szállásunk egy kellemes belvárosi zarándokszálláson lesz.

3. nap (hétfő) :
Viterbo–Vetralla

Távolság: 18,4 km | Emelkedés: 218 m, lejtés: 252 m

Viterbót délkelet felé hagyjuk el: pár kilométer aszfaltút után erdei ösvényeken folytatjuk emelkedő zarándoklatunkat egészen a gyönyörű San Martino al Ciminóig, ahol ebédünket is elkölthetjük.

A következő kilométereken ereszkedünk egészen Vetralláig, ahol megcsodálhatjuk a kis belvárost, majd a várostól keletre eső Béke Királynője bencés monostorban veszünk szállást, ahol a nővérektől vacsorát is kapunk.

A szállás egyszerű: négyszemélyes, emeletes ágyas szobákban alszunk, saját fürdőszobával.

4. nap (kedd) :
Vetralla–Sutri

Távolság: 24 km | Emelkedés: 455 m, lejtés: 489 m

A változatosság jegyében utunk első egy-két óráját erdőben tesszük meg, majd mogyoróültetvények következnek (a nyersanyag egyik felvásárlója a Ferrero, a Nutella gyártója).

Ha igyekszünk, az ebédet a filmkulisszához hasonlóan gyönyörű Capranicában fogyaszthatjuk el, majd egy vadregényes, erdős patakmederben folytatjuk utunkat a már az etruszkok által is lakott Sutriig.

A ferences nővérek vendégháza, a Béke Oázisa, nevéhez méltón talán az egész Via Francigena egyik legszebb zarándokszállása. A várostól pár kilométerre található, és csak egy járda nélküli úton kell megközelíteni, így egy apáca – talán a becenevéhez méltó stílusban vezető Schumacher nővér – lejön elénk egy mikrobusszal. Vacsoránkat is itt költjük el.

Távolság: 27,2 km | Emelkedés: 338 m, lejtés: 330 m

Olajfaültetvények mellett sétálunk majd az olasz nemzeti golfközpont gyepét csodálhatjuk meg (a kerítésen kívülről), így érkezünk Monterosiba. Miután megpihentünk a főtéren, a Minden háborúk áldozatainak útján indulunk kifelé a faluból.

Dimbes-dombos, nyílt vidéken haladunk, ahol enyhülést (legalábbis ha meleg lesz) a Treja folyócska vízesése nyújthat. Campagnanót délről, egy igen látványos és meredek (bár valójában csekély magasságú) kaptató után érjük el. Szállásunk a plébánia fiatalok számára épült épületének tetőterében kialakított zarándokszálláson lesz sokágyas szobákban, közös fürdőszobával.

6. nap (csütörtök) :
Campagnano–Isola Farnese

Távolság: 22 km | Emelekdés: 425 m, lejtés: 559 m

Mai utunk a Campagnano szélén lévő dombra való felmászással indul, egyik fénypontja pedig a mély, erdős völgyek ölelésében megbúvó Berkenyés Madonna kegyhely és kolostor. Útközben felelevenítjük a hozzá fűződő helyi legendát és csodát is.

Következő állomásunk a városfallal körülvett aprócska ékszerdoboz, Formello, majd az etruszk Veii (ma Veio) következik, amelynek régészeti feltárása máig folyamatban van. Ha időnk engedi, vetünk egy pillantást Isola Farnese apró ám festői főterére, majd a Szent Szív nővérek modern vendégházában fejezzük be utunkat.

Távolság: 19,3 km | Emelkedés: 253 m, lejtés: 392 m

Isola Farnese közigazgatásilag már Róma része, ami a forgalmon is érződik. Utunk talán legkevésbé kellemes szakasza a ma délelőtti 6 km, amelyet a zsúfolt Via Cassián kell megtennünk, majd egy nagyon kellemes, ligetes rész következik immáron a Rómát körülölelő autópálygyűrűn belül.

Ez után már hamisítatlan városi környezetben rójuk a kilométereket egészen a Monte Mario dombjáig: szép időben itt szó szerint a lábunk előtt fekszik az Örök Város. A dombról lesétálva már csak egy órányi járóföld, hogy megpillantsuk a Szent Péter bazilikát, és befejezzük egy hetes vándorlásunkat: átvegyük zarándokoklevelünket, és Péter sírjánál hálát adjunk a mögöttünk hagyott zarándoklatért.

Innen csak néhány metrómegálló a Magyar Katolikus Egyház tulajdonában álló Villa Mater Redemptoris zarándokház, ahol szállásunk lesz.

8. nap (szombat) :
Róma–Budapest

Távolság: ~1000 km | Emelkedés: ~10.000 m, lejtés: ~10.000m

Szombatra virradóra egy kiadós alvás és egy bőséges reggeli után metróval begurulunk a belvárosba, ahol egy egész napos séta során ismerkedhetünk Róma szépségeivel a Spanyol-lépcsőtől a Trevi-kúton át a Piazza Navonáig meg még azon túl is. Kora este visszatérünk szállásunkra, ahonnan mikrobuszokkal megyünk ki a fiumicinói Leonardo da Vinci Repülőtérre. Repülőgépünk előreláthatólag este fél tízkor száll fel és 23:15-kor ér földet Budapesten, ahol búcsút veszünk egymástól, s immáron egyenként rójuk tovább életünk zarándokútját…

Az utazási csomag tartalmazza az alábbiakat

• Repülőút (Budapest–Róma, oda-vissza)
  • Transzferbusz (Ciampino repülőtér–Montefiascone és Róma–Ciampino repülőtér)
  • Rómán belüli tömegközlekedés
  • Begetség-, baleset- és poggyászbiztosítás
  • 1 db 10 kg tömegű repülőgépre feladott poggyász
  • Szállás kolostorokban, zarándokszállásokon
  • 5 vacsora és 6 reggeli (ahol ezek a zarándokszállásokhoz kapcsolódnak)
  • Az utat ismerő, biztonságot nyújtó zarándoklatvezető
  • Csomagszállítás
  • Zarándokútlevél

Az utazási csomag nem – vagy csak felár ellenében – tartalmazza az alábbiakat

• Utazás az Ön otthona és a Budapest Liszt Ferenc Repülőtér („Ferihegyi repülőtér”) között
  • Esetleges belépőjegyek, személyes kiadások (kávé, képeslap stb.)
  • A többi étkezés
  • Útlemondási más néven stornóbiztosítás
Mi a különbség a Via Francigenán megtett három útszakasz között?

Az első szakasz fizikailag közepesen nehéz, és érint egy sor gyönyörű kisvárost, amelyeket életében szinte mindenki szeretne meglátogatni. Itt van Lucca, San Miniato, San Gimignano és a végén Siena. Dimbes-dombos út szemet gyönyörködtető toszkán tájjal és városkákkal.

A második szakasz fizikailag a legnehezebb (bár még mindig nem vészes), és ez a legtoszkánabb Toszkána: hegytetőn álló büszke villák, udvarukban mediterrán fenyők és cédrusok, a dombok közt lágyan kanyargó, ciprusokkal szegélyezett utak – egyszóval amit a képeslapokról, színes albumokból és az Instagramról ismerünk. Ennek legszebb példája az Orcia-völgy (UNESCO világörökség), amelyben két napig sétálunk. S persze itt is vannak gyönyörű városok: Siena, Buonconvento, Gambassi Terme, Radicofani. Az út vége már átvezet Lazio tartományba, ami egy egészen másik világ. Ez a szakasz a „legzarándoklósabb”, itt vannak a legegyszerűbb szállások, s ez a legkevésbé költséges.

A harmadik szakasz már nem az elegáns, jómódú és kicsit hűvös Toszkána, hanem Lazio tartomány, vagyis firenzei nemesek helyett a római pápák fennhatósága alatt sétálunk. A városok egy kicsit kopottabbak, az emberek kedvesebbek, a domináns színek kicsit sötétebbek (hiszen márvány és mészkő helyett itt tufából építkeznek), az egész egy kicsit melegebb hangulatú. Ez a legkényelmesebb szakasz: a távolságok és a szintkülönbségek itt a legrövidebbek és itt a legkényelmesebbek a szállásaink. A római útszakasz jellegzetessége, hogy gyakran szállunk meg kolostorokban, ami nagyon jó alkalom, hogy bepillantást nyerjünk hús-vér szerzetesek életébe, akik egész életüket Isten szolgálatának szentelik, s ezáltal egy kicsit mi is sütkérezzünk a belőlük áradó Isten- és emberszeretetben.

Mennyire nehéz a terep?

A terep általában közepesen nehéz, körülbelül megfelel egy hazai középhegységben tett nem túl fárasztó túrának: az utak jól jelzettek, jó minőségűek, a szintkülönbség nem nagyon nagy (bár akadnak meredek szakaszok). Gyakorlott túrázónak a napi 20–22 km nem túlzottan megerőltető.

Útjaink általában vidéki dűlőutak kevés aszfaltúttal és még kevesebb ösvénnyel. Többnyire nyílt terepen fogunk járni, tehát nem árt a napsütés ellen felkészülni (kalap, napkrém stb.).

Milyenek lesznek a szállások?

Szállásaink jó részét apácák üzemeltetik, olykor a kolostorban, máskor önálló vendégházként. Felszereltségük változó az egyszerű, emeletes ágyas zarándokszállástól a már-már szállodaminőségig terjednek.

A változatosságnak az az oka, hogy a Via Francigena egyelőre viszonylag kevéssé épült ki, a zarándokok száma évente csupán néhány tízezerre tehető, ami a töredéke pl. a spanyolországi Camino látogatottságának. Ezért viszont szállásokból is kisebb a választék, megfizethető zarándokszállás kevés van.

Fontos, hogy hozzunk hálózsákot, mert a szállások egy részén nem kapunk ágyneműt.

Hogyan néz ki egy napunk?

Reggel felkelünk, összepakolunk és csomagunkat letesszük egy egyezményes helyre. Megreggelizünk, egy rövid ima vagy elmélkedés után áttekintjük, hogy mi minden várható az úton.

A nap során gyaloglunk, néhány alkalommal megpihenünk. Ezeket igyekszünk szép helyekre tenni, ahol meg lehet pihenni vagy ebédelni a magunkkal hozott gyümölcsből, szendvicsekből. A szállást általában késő délutánra érjük el: elhelyezkedünk, felfrissülünk és megvacsorázunk, majd egy esti elmélkedést követően nyugovóra térünk.

Milyen időre számíthatunk?

Az időjárás májusban melegebb az itthoninál, ennél többet előre nehéz mondani. Valószínűleg fogunk találkozni esővel, és egyaránt elképzelhető a hazainak megfelelő, de akár jóval melegebb, hőségközeli hőmérséklet is.

A legbiztosabb, ha az indulás előtti napon vetünk egy pillantást az időjárás-előrejelzésre, de erre a zarándoklat előtt küldendő levélben külön is felhívjuk a figyelmet..

Hogyan fogunk étkezni?

Reggelit vagy a szálláson kapunk vagy egy közeli hamisítatlan olasz „bar”-ban (kávézóban) költjük el. Ez általában egy jó olasz cappuccinót és némi péksüteményt jelent.

Az ebédről szintén az adott nap reggelén gondoskodunk: általában egy-két szendvicset vagy péksüteményt és némi gyümölcsöt veszünk, amit út közben fogyasztunk el. A reggeli és az ebéd költsége benne foglaltatik az út árában.

Három este a nővérektől vacsorát is kapunk (ami szintén benne van az utazási csomagban), a többi este pedig egy helyi kisvendéglőben költjük el az étkezésünket, amit ki-ki maga finanszíroz. Egy-egy vacsora körülbelül 20€-ba kerül, tehát az étkezésre érdemes nagyjából 100€-t magunkkal hozni.

Mit vigyek magammal?

Erre mindenkinek magának kell tudnia a tökéletes választ, hiszen az számtalan tényezőben tőlünk, magunktól függ. Mindazonáltal készítettünk két kis segédletet, amelyet áttanulmányozva biztonsággal összeállíthatja úti csomagját:

Hogyan pakolnak a profik? videó:

Felszereléslista-javaslat gyalogos zarándoklatra?

Végül még néhány szempont: bár csomagunkat az út jó részén viszik, mégis célszerű hátizsákba pakolni.

Némelyik szállásunk elég egyszerű lesz, így mindenképpen hozzunk magunkkal hálózsákot és törölközőt.

Mennyit fogunk látni Rómából?

Körülbelül egy napunk lesz Rómára:

Péntek délután északnyugat felől sétálunk egészen a Szent Péter térig, közben a Monte Marióról (ha éppen nem esik az eső) megcsodálhatjuk az Örök Város lenyűgöző panorámáját. Akár még este is bemehetünk egy római sétára, de a tapasztalatok szerint a fáradtság nagy úr, s ha egyszer megérkeztünk a szállásunkra, akkor már aligha lesz lelki erőnk újra útra kelni, még ha ez csak némi metrózást jelent is.

Mivel repülőgépünk csak másnap este indul haza, így szombaton még lesz módunk csavarogni egy kicsit, és megmártózni egy kicsit a város légkörében, s közben útba ejthetünk egy-két ikonikus műemléket is a Vatikántól a Piazza Navonán át a Colosseumig. A római nap pontos menetrendje a helyszínen fog összeállni.